Wednesday 29 April 2015

Johor Darul Ta'zim FC  atau Kelab Bola Sepak Darul Takzim dan Darul Ta'zim FC yang dahulunya dikenali sebagai Johor FC atau Kelab Bola Sepak Johor merupakan salah sebuah kelab bola sepak yang terdapat di Malaysia. Kelab ini kini berada dalam Liga Super, iaitu liga tahap pertama dalam Liga Malaysia. Bermula musim 2013, pasukan ini dikenali sebagai Johor.


PKENJ FC 1972-1996
 





















Johor FC 1996-2012



 















Darul Takzim FC 2013
























 Johor Darul Takzim FC 2014-kini






















STADIUM

Stadium Tan Sri Dato' Hj. Hassan Yunos atau juga dikenali sebagai Stadium Larkin, ialah sebuah stadium pelbagai guna yang terletak di Larkin, Johor Bahru, Malaysia. Stadium yang mula dibina pada 1964 mampu menampung kapasiti 15,000 orang sebelum diubahsuai pada 1991 menjadi kapasiti 30,000 orang penonton. Ia dinamakan sempena mengenang jasa bekas Menteri Besar Johor, Tan Sri Dato' Hj. Hassan Yunos.Stadium Tan Sri Dato' Hj. Hassan Yunos memiliki keupayaan 30,000 penonton dengan 8,000 tempat duduk.


PENYOKONG

Boys Of Straits (B.O.S.)

Pada awalnya Johor FC mempunyai penyokong dan peminatnya tersendiri yang rata-rata terdiri dari kalangan anak jati Johor. Kemudianya setelah Johor FC bermain di Liga Perdana dan Liga FAM dan ditambah dengan kemerosotan bola sepak Malaysia, peminat mula tidak mahu menyokong pasukan sendiri.

Bermula era baru penamaan Johor Darul Takzim FC yang diterajui oleh Tengku Mahkota Johor iaitu Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim dan dinaikkan ke Liga Super, peminat sudah mula menyokong dan membanjiri stadium setiap kali perlawanan yang diadakan. Penyokong ekstrim yang menggelarkan diri mereka sebagai Boys Of Straits (B.O.S.) mula mengorak langkah dan membawa gerakan Ultras disetiap perlawanan melibatkan pasukan Johor Darul Takzim FC.

Suasana organisasi ini begitu profesional ketika menghadiri perlawanan sama ada ditempat sendiri mahupun ditempat lawan.

Penyokong BOS menyokong perlawanan JOHOR.



No comments:

Post a Comment